Zin in les (blijven) geven – OPROEP – Doe je mee? 

Het lerarentekort blijft groeien en heeft directe gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Een veelbelovende aanpak om dit tekort aan te pakken is het werven van zij-instromers: professionals die vanuit een ander vakgebied kiezen voor het onderwijs. Ook onder deze groep is er echter relatief veel uitval, vooral in de eerste vijf jaar. 

Om zij-instromers beter te werven én te behouden hebben onderwijs- en kennisinstellingen in de regio Zwolle samen diverse oriënterende en begeleidende activiteiten opgezet, zoals zin in lesgeven, hatseklas, de instroommakelaar en starterscoachbijeenkomsten. Maar in hoeverre helpen deze activiteiten echt? Wat werkt – en wat niet? 

Partners uit de Onderwijsregio Zwolle e.o. willen hier meer grip op krijgen via de subsidie Samenwerken aan de Onderwijskwaliteit in de regio (NRO). Centraal staan de vragen:  

  • Hoe dragen de ontwikkelde activiteiten bij aan het keuzeproces, de ontwikkeling én het behoud van zij-instromers in het primair, voortgezet en middelbaarberoepsonderwijs?  
  • Welke bevorderende, of belemmerende, factoren ervaren deze nieuwe leraren vanaf keuzeproces tot de eerste vijf jaren in het onderwijs? 

Werken in leergemeenschappen 

Om deze vragen te beantwoorden werken we met leergemeenschappen waarin ontwikkelaars, ervaren leraren, zij-instromers, leidinggevenden, HR-medewerjers en onderzoekers samenwerken. Deze noemen we Communities of Inquiry (COI’s).  

Elke community voert een kortlopend onderzoek uit op het gebied van zij-instroom. Een onderzoekcyclus duurt ongeveer 16-20 weken. In deze periode komt de community ongeveer acht keer bijeen en worden er ook tussentijds activiteiten uitgevoerd. Dit doen we met verschillende communities over een periode van vier jaar. De bevindingen worden onderling uitgewisseld. Deze opzet levert inzichten op in wat werkt voor zij-instromers en hoe de inzet van de COI’s kunnen bijdragen aan een sterkere, sector overstijgende samenwerking binnen de regio. 

Deelnemen aan een Community of Inquiry op jouw school? 

Iedere professional die wil bijdragen aan onderzoek naar het behoud van leraren is van harte welkom. Als deelnemer kom je enkele keren per jaar bijeen onder leiding van een ervaren onderzoeker. Elke COI formuleert zelf gezamenlijk een onderzoeksvraag die past bij de eigen context. Elke COI bestaat uit een trekker, een lid van het onderzoeksteam, netwerkpartners en deelnemers. In November starten we met drie COI’s: 

  • COI Keuzeproces 
  • COI Rol starters coach opleiding 
  • COI Van keuzeproces tot 5 jaar werkzaam 

Naast de bijeenkomsten binnen je eigen COI zijn er overkoepelende bijeenkomsten met alle communities om kennis en ervaringen uit te wisselen.  

Wat levert deelname op? 

Iedere deelnemer wordt gefaciliteerd voor 24 uur per onderzoekcyclus. Hiernaast doe je ervaring op met het uitzetten en uitvoeren van laagdrempelig onderzoek in je eigen organisatie/ binnen de onderwijsregio, doe je inspiratie op tijdens de overkoepelende bijeenkomsten en bouw je aan een eigen netwerk voor kennisdeling. Je kan 1 cyclus meedoen of meerdere cycli. 

Ben je geïnteresseerd, of ken je collega’s waar dit helemaal bij past? Mail dan naar Tisja Korthals Altes t.korthals.altes@windesheim.nl.  Voor verdere vragen kan je terecht bij de projectleider dr. T. Martijn Willemse m.willemse@windeseim.nl  

Vergelijkbare berichten